Gå til hovedindhold

Google og Meta spærrer for politiske annoncer op til kommunalvalget



EU Google Facebook

SOCIALE MEDIER - En ny EU-lovgivning betyder, at hverken Facebook, Instagram eller Google vil tillade politiske annoncer op til kommunalvalget i efteråret. Det ændrer vilkårene for kandidater og kampagner over hele landet.

Af Redaktionen

Op til kommunalvalget i efteråret 2025 vil det ikke være muligt for kandidater og partier at annoncere politisk på hverken Facebook, Instagram eller Google. De tre platforme har valgt midlertidigt at lukke for al politisk annoncering i EU, som følge af en ny EU-forordning.

Baggrunden for beslutningen er den nye lovgivning ”Transparency and Targeting of Political Advertising” (TTPA), der stiller omfattende krav til indhold, målretning og dokumentation i politiske annoncer. Loven træder i kraft senere i år.

Platformene vælger at lukke for annoncering

Både Google og Meta har i udmeldinger gjort det klart, at de ikke mener, de kan leve op til lovens krav uden betydelige risici og omkostninger. Derfor vælger de i stedet at suspendere al politisk annoncering i EU i perioden op til valgene.

For at leve op til reglerne skulle platformene blandt andet sikre, at alle politiske annoncer tydeligt viser, hvem der betaler for dem, hvilke emner de omhandler, hvem de er målrettet mod, og hvordan denne målretning er foretaget. Derudover skal brugerne give eksplicit samtykke til visse typer af annoncer.

Ændrer kampagnevilkårene

For mange kandidater – særligt dem med begrænsede kampagnebudgetter – har sociale medier og digitale platforme hidtil været en central kanal til at nå ud til vælgere. Den midlertidige lukning kan derfor ændre på, hvordan kampagner bliver ført frem mod kommunalvalget.

Organiske opslag, hjemmesider, pressearbejde og fysiske kampagnetiltag forventes at spille en større rolle i fraværet af betalt digital synlighed. Politisk indhold vil fortsat være tilladt i form af almindelige opslag, men altså ikke som betalte annoncer.

Fakta om EU-forordningen

Den nye lovgivning fra EU har til formål at skabe større gennemsigtighed i politisk annoncering og forhindre skjult påvirkning og misinformation. Reglerne gælder for alle aktører, der ønsker at annoncere politisk i EU – uanset størrelse og geografisk placering.

  • Forordningen medfører blandt andet:
  • Krav om tydelig identifikation af annoncør
  • Oplysninger om finansiering, emne og målretning
  • Forbud mod visse former for mikro-målretning
  • Krav om dokumentation og rapportering

Overtrædelse af reglerne kan medføre store bøder, hvilket er en af årsagerne til, at flere platforme vælger at undlade at tilbyde politiske annoncering i EU.

Denne ændring i annoncemuligheder gælder for hele EU og rammer derfor også det danske kommunalvalg. Det forventes, at både myndigheder, medier og kandidater vil følge udviklingen tæt, frem mod lovens fulde implementering.

Redaktionen

Læs ugens avis

 

Reklamer